Theatre.love підготував гід по усіх львівських театрах та розповів про плани кожної інституції після карантину.

Читай! Тут є трохи спойлерів про наші плани на липень!

Своїми планами поділилися художні керівники дванадцяти театрів

Які прем’єри готують у новому сезоні та чи спробують формат вистав на відкритих майданчиках? Відповідають дванадцять художніх керівників театрів: театру Лесі Українки, «І люди, і ляльки», театру Леся Курбаса, «Воскресіння», «Око», Львівського театру ляльок, Хмельницького театру імені М. Старицького, «Melpomena», Першого театру, Національного театру ім. Марії Заньковецької, Закарпатського обласного театру драми та комедії, Мукачівського драматичного театру.

Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки

Команда театру розпочала вихід з карантину з підготовки цього виходу, щоб дотримуватися всіх запобіжних заходів: розробили свій маленький «протокол» роботи та закупили для команди захисні маски, щити, рукавиці, безконтактний термометр, щоб вимірювати температуру усім, хто заходить до театру.

Попри те, що останні два місяці ми активно працювали над онлайн-проєктами, люди щасливі, що просто повернулися в стіни театру і працюють не через екрани своїх ноутбуків чи девайсів. «Живий контакт» для нас дуже важливий і цінний. Загалом життя в театрі трохи змінилось, бо всі – рідні і звикли до близького контакту, а зараз треба зберігати дистанцію і не можна, до прикладу, обійматися, а комусь цього дуже бракує.

директорка-художня керівниця Ольга Пужаковська

До останнього у театрі планували показ прем’єри «Голубі олені» у постановці Рози Саркісян, над якою працювали ще до початку карантину. Сьогодні команда театр розпочала позаплановану роботу над виставою «Сон літньої ночі» у постановці головного режисера театру Дмитра Захоженко. Ця вистава – дослідження моделі стосунків між людьми через обрядові ритуали, зокрема Івана Купала; прем’єра планується власне на Івана Купала та на відкритому повітрі.

У липні у команди театру – відпустка, а в серпні – відкриття нового сезону з очікуванням, що можна буде грати вистави як у внутрішньому дворику, так і в приміщенні театру.

Вже розробили нові схеми розміщення глядачів з розрахунку 1 людина на 5 кв.м. Це максимум 47 глядачів та глядачок на великій сцені, камерні формати – до 20 людей. Очевидно, будемо вимірювати температуру всім відвідувачам і відвідувачкам театру, забезпечимо достатню кількість санітайзерів в театрі і будемо прибирати, прибирати і прибирати в театрі.

директорка-художня керівниця Ольга Пужаковська

Львівський академічний театр естрадних мініатюр «І люди, і ляльки»

Навіть під час карантину театр продовжував активну роботу: відбувся VI-І театральний фестиваль «І люди і ляльки» в режимі онлайн, були записані відео вірші для дітей з ляльками театру, для дорослих – у передачі «Галицькі бздури» розповідалися найдивовижніші чи смішні новини. Під час послаблення карантину зосереджена увага на випуску прем’єри «Діти Ноя», яка очікується в кінці липня – це ще триватиме цей сезон. Якщо не буде можливості показати виставу для глядача, то прем’єра відбудеться в режимі онлайн.

Найбільшою особливістю роботи в театрі зараз – обережність. Викликаємо лише одну-чотири людини. Бо життя і здоров’я – це найважливіше у цьому світі, щоб зберегти, і в той же момент продовжити роботу в театрі. Сезон плануємо відкривати у вересні, коли зможемо повноцінно відновити всі вистави

директор-художній керівник Олексій Кравчук

Також у театрі планують грати вистави на відкритих майданчиках. Є така пропозиція, яку вже обміркували з управлінням міської ради, щоб виставу «Божественна комедія» та низку інших вистав адаптувати під літні майданчики.

Найпозитивніший момент для мене як для директора театру – те, що була збережена заробітна плата. Також те, що актори і працівники театру змогли подивитися зразки світового театру, змогли приділити час для самоосвіти. Я думаю, що треба виходити з карантину, як-тільки буде ця можливість, мудро, спокійно, рухатися вперед, враховуючи ті зміни, які пропонує час

директор-художній керівник Олексій Кравчук

Львівський академічний театр імені Леся Курбаса

Вихід з карантину театр розпочав частковим відновленням репетиційного процесу із незначним залученням акторів. Поступово збільшуватиметься кількість задіяних акторів, відповідно до протоколу. Всі інші служби та підрозділи театру працюють максимально в онлайн-режимі. Так як проводити вистави ще не дозволено, то продовжуються онлайн-трансляції вистав на Fb-сторінці і Youtube-каналі по п’ятницях.

Сезон в театрі триває від серпня до червня. Наразі закінчується 32-ий сезон і в липні запланована традиційна відпустка. Щодо показу вистав на літніх майданчиках, то розглядається така можливість, але певних домовленостей ще немає, так як здебільшого такий простір не є пристосований до показу театральних вистав і тому виникає низка технічних питань. «Можливо, це буде якийсь концерт, бо з виставами, чесно кажучи, виходити не хочеться», – директор-художній керівник Олег Цьона.

Команда театру готувала на квітень прем’єру «Небезпечні зв’язки» від американського режисера Ніла Флекмана, який вже здійснив постановку «Раптом минулого літа», але її випуск довелося відкласти. Наразі в театрі проводиться частковий ремонт та оновлення глядацького простору. Звичайно, в день вистави проводитиметься прибирання та дезінфекція приміщення. Обмеження для глядача будуть за протоколом: обов’язковий температурний скринінг, дотримання дистанції та використання масок. Якщо вистава буде на кілька дій, то під час антракту наполегливо проситимуть глядачів виходити на вулицю і тим часом провітрюватимуть приміщення.

Ми запустили англомовну версію сайту, зробили дрібні ремонти в приміщенні, а також побачили ті проблемні ділянки в роботі, на які тепер будемо звертати більше уваги. У будь-якому випадку час карантину став для нас досвідом, який однозначно буде цінним для майбутньої роботи. Особисто для кожного курбасівця це найважливіше нагадування, якою все ж таки цінною є праця в театрі, я б навіть сказав, життя в театрі, життя театром. А глядач, сподіваюсь, мав можливість відчути потребу в театрі. І я вірю, щойно театр повернеться до свого звичного життя, ми зустрінемо в залі щасливих і вдячних глядачів.

директор-художній керівник Олег Цьона

Львівський академічний духовний театр «Воскресіння»

За словами Т. в. о. директора-художнього керівника Ткачук Галини Андріанівни, з карантину театр виходить поступово, але з великими творчими планами на майбутнє. Зараз вже відбуваються репетиції в театрі з дотриманням всіх умов індивідуального захисту, а в театр приходять лише ті, хто може дійти пішки або приїхати на власному транспорті.

Зараз реалізовується новий проєкт «Ехо планети» за підтримки експрес-проєктів «Фокус на культуру». Це пластична візуальна вистава в жанрі фізичного театру. Актори гратимуть у захисних білих костюмах, масках, рукавицях та окулярах, що стане елементами загальної композиції. Таким чином всі правила запобігання коронавірусу будуть дотримані і необхідні засоби захисту застосовані за призначенням та для підкреслення змісту вистави. Водночас актори не відчуватимуть дискомфорту, оскільки це буде елементом їхніх сценічних образів. Також в цій виставі гратиме живий ансамбль, а дія відбуватиметьсь у двох залах театру.

З драматичних вистав готуємо «Америка. Друга Частина» Б. Србляновіч та «Образ речей» Н. Лабут, а також сподіваємось нарешті представити глядачам прем’єру «Балаган чесності» Л. Піранделло, показ якої затримався через введення карантину.

Т. в. о. директора-художнього керівника Ткачук Галина Андріанівна

Влітку театр працюватиме, за винятком періоду відпустки. Можливі варіанти показу вистав на відкритих майданчиках, зокрема в дворику Ратуші, так як у репертуарі є кілька вуличних вистав, які можна грати і при денному світлі. Глядачів команда театру прийматиме з дотриманням всіх запроваджених обмежень карантину: будемо міряти температуру, зберігати масковий режим, безпечну відстань тощо.

За ці місяці ми стали гнучкіші, навчилися працювати онлайн, до цього часу актори ніколи так не працювали і всі думали, що репетиції онлайн неможливі. Ми встигли зробити детальний розбір двох п’єс та подумати над новими проєктами, які плануємо втілити.

Т. в. о. директора-художнього керівника Ткачук Галина Андріанівна

Хмельницький обласний український музично-драматичний театр імені Михайла Старицького

Вільний театр «Око»

Ми на карантині постійно працювали в форматі онлайн-ефірів, знімали короткі ролики і онлайн-казки для дітей. Виходимо з карантину тим же принципом, нічого не змінюється, далі працюємо онлайн, адже сенсу робити вистави зараз не бачимо, бо не буде глядача, для якого ми ці вистави робимо. Ми всі навчилися вирішувати багато питань в онлайні, це деякі зміни для нас, бо до карантину ми витрачали на це більше часу, а тепер в онлайні дещо вдається швидше.

художня керівниця театру Галина Риба

У театрі ще до карантину розпочалася робота над п’єсою «Гей, хто-не будь» Уільяма Сарояна, постановка якої буде у наступному сезоні. Також у новому сезоні плануємо мюзикл «Станція L» та постановку п’єси «Божество різанини».

Позитив карантину для команди в театрі в тому, що весь карантин вони тримали глядачів біля екранів в онлайні, познайомили їх з командою театру. І актори театру багато пробували себе в зйомках, написанні різних ідей щодо сценаріїв зйомок.

Львівський театр ляльок

Завдяки підтримці фонду «Фокус на культуру», буде відзнято чотири вистави, які можна буде переглянути онлайн за оплату. Ці кошти забезпечать активність театру і готовність творити нові продукти. І звісно ж, познайомитися із творчістю театру зможуть не тільки львів’яни, а всі, кому цікаве мистецтво театру ляльок, деякі вистави будуть доступні із англомовними субтитрами.

У театрі триває робота над двома камерними виставами: «Веселі Ангелята», вистава для малюків від 0 до 3 років за однойменною книгою Марічки Крижанівської, та «Як нотки пісеньку співали» Ірини Гарець (ідея Михайла Урицького), інклюзивної вистави, яка об’єднуватиме дітей та дітей з синдромом Дауна. Ці вистави зараз створюють композитори, художники, адже без ляльок і декорацій репетиції не можуть початися. Період без глядачів дає можливість зробити порядки, на які ніколи немає часу.

Плануємо відновлювати репетиційну роботу над двома дорослими виставами і однією для сімейної аудиторії. Тож цими днями репетиційному процесу нічого не заважає (окрім нерегулярного громадського транспорту:) і масок на обличчях. Насправді репетиційний процес – це дуже інтимний складний процес, на який у звичайний період завжди бракує спокою і часу. Тепер ми час маємо! Найважливіше, щоб усі були здорові, бо навіть застуда у когось викликає паніку і настрій творити зникає.

художня керівниця театру Уляна Мороз

Сезон у театри буде відкрито на початку вересня, якщо всі будемо здорові і загроза мине. Звісно, що здоров’я дітей – найважливіше, тому театр має бути безпечним. Ще з середини травня відбувся спільний проєкт з Інститутом стратегії культури «Театр іде до тебе». Вистави відбувалися у чотирьох районах Львова. Небезпекою вистав на відкритих майданчиках є погода: сильний вітер, дощ чи спека роблять перегляд вистави неможливим.

Мені здається, що великим позитивом усім працівникам було провести час зі своїми рідними, присвятити дітям час, познайомитися зі шкільною програмою і захотіти повернутися на роботу в театр. Карантин виявився часом, де треба було думати, аналізувати і придумувати нестандартні рішення. Також команда написала велику кількість заявок у різні культурні фонди, що давало надію на те, що наша творча діяльність буде можливою.

художня керівниця театру Уляна Мороз

Львівський Молодіжний театр «Melpomena»

Вихід з карантину розпочинається з живих репетицій і надолуження «живої» форми після тривалої ізоляції. Триває робота над удосконаленням та розширенням репертуару. У команди театру зросла любов до театру та людей, на практиці паралельно залишилися zoom-зібрання та репетиції, адже вони дозволяють встигнути трохи більше. Це була особлива весна, яка змінила все.

Серед прем’єр у театрі готуються комедії. Вони зараз дуже потрібні глядачу, щоб повернути сонце і щастя в життя людей в такий буремний час. Відкриватимемо 6 сезон проєктом «MELPOMENA OPEN AIR» наприкінці червня. З врахуванням усіх етапів виходу з карантину ми працюватимемо на літніх майданчиках, такий собі театр просто неба, без жодних стін і обмежень в уяві. Ми чекаємо з нетерпінням. Нам здається, що так як зараз театр спробує всі формати, такої можливості він не мав ніколи. Незвично як для театру. Цьогоріч все незвично. І цей 6 сезон буде найдовшим.

художня керівниця і головна режисерка Анна Матійченко

Найпозитивнішим за час карантину для театру «Melpomena», що за рахунок виходу з зони комфорту і настання шаленої кризи, відкрились нові ідеї. Прийшло усвідомлення глибше хто, для чого і чому. І, звісно ж, позитивом є те, що театр пережив віки, війни і всі пандемії.

Перший театр

За словами директора-художнього керівника Першого театру Юрія Мисака, під час карантину робота театру продовжувалася. Було запущено ряд відео записів акторських робіт на facebook, опубліковано кілька постів з історією театру, показано вісім вистав онлайн, проводилася тренінгова робота і чотири пластичних тренінги для глядачів. Подано заявку та виграно конкурс малих проєктів «Фокусу на культуру», в результаті чого є перекладений на голос диск з казками Дональда Біссета «Казка у вуха». Казки будуть передані дітям з порушенням зору, також незабаром мають відбутися їх трансляції на радіо. Пізніше, глядачі матимуть змогу придбати диск у касі театру.

З карантину команді театру допомагає виходити розуміння того, що робота театру – це обов’язковість тривання процесу, – пошук художніх рішень, випуск нових прем’єр, репетиції, виготовлення декорацій і костюмів, внутрішній пошуковий процес.

Ми відкриваємо літній майданчик у дворику театру і гратимемо вистави просто неба. Випуск чотирьох вистав для дітей переноситься на пізніший період, а зараз триває робота одразу над двома дорослими п’єсами. Головний режисер театру Ігор Задніпряний працює над «Двома веронцями» за В. Шекспіром, а Лариса Діденко над п’єсою К. Гоцці «Король Олень». Прем’єри обох вистав заплановані на серпень місяць. Крім прем’єр, плануємо показувати «Ромео і Джульєтту», «Небезпечну гру», «Pentekost», також будуть і дитячі вистави. У серпні, до Дня незалежності, заплановано величезну акцію – спільно з «Арт студією Івони Лобан» в рамках проєкту «Під зорею Пінзеля» – вистава театру «Pentekost» буде показана у с. Годовиця біля напів зруйнованого костелу «Всіх святих».

директор-художній керівник Першого театру Юрій Мисак

Карантинні обмеження – це найболісніше питання під час формування посадкових місць. У глядацькій залі дуже важливим є «відчуття ліктя», єдність залу та сцени, і відстані тут мають велике, іноді вирішальне значення, а необхідність дотримуватися соціальної дистанції, це якась «глядна зала навиворіт».

Оскільки майже все сприймаю через призму театру, то вважаю, що зараз надзвичайно театральний час. Надзвичайна театральна ситуація і парадоксальна водночас, – у наше життя увірвалося життя! У майбутньому, це тема для осмислення, особливо у театрі…

директор-художній керівник Першого театру Юрій Мисак

Мукачівський драматичний театр

Національний академічний український драматичний театр ім. Марії Заньковецької

Театр вже розпочав репетиції наживо з дотриманням всіх необхідних санітарних норм: перед роботою кожному перевіряють температуру тіла, всі працюють у масках, дотримуються необхідної дистанції, в посиленому режимі працюють прибиральниці – постійно дезінфікуються усі ручки, двері, провітрюються приміщення.

Зараз у театрі заплановано дуже багато прем’єр для постановки. Наживо йдуть репетиції вистав: «Сатисфакція» за «Венеціянським купцем» В. Шекспіра (режисер Станіслав Мойсеєв); «Каліка з острова Інішмаан» М. Макдонаха (режисер Орест Огородник); «Життя P.S.» В.Бурлакової (режисер Назар Павлик); «Злодій» В. Стефаника (режисер Вадим Сікорський). Також якнайшвидше почнуться «живі» репетиції «Буни» Віри Маковій, приїдуть її ставити режисер та художник з Києва – Ігор Білиць та Богдан Поліщук.

Також у театрі запланована постановка прем’єри «Тригрошевої опери» Бертольда Брехта в трамвайному депо, режисером якої запросили Максима Голенко.

Наші адміністратори ведуть перемовини з різними майданчиками міста. Нам важливо дотримання всіх необхідних санітарних норм. Можливо, ми зіграємо одну з наших музичних вистав, зробимо концерт оркестру з поетичними читаннями, але лише з урахуванням всіх вимог безпеки. Крім цього, прагнемо забезпечити творчу складову на рівні. Тому, якщо нам доведеться «розводити» людей – одна людина на 5 метрів – нам такий сценарій не підходить, без глядача вистава – не вистава, це знущання над людьми. Якщо знайдемо формат, що матиме сенс – то ми готові до роботи, якщо ні – чекатимемо іншого розвитку подій.

генеральний директор-художній керівник Андрій Мацяк

Закарпатський обласний театр драми та комедії

Протягом карантину команда театру працювала дистанційно: актори мали домашні завдання від режисера по вивченню тексту нової п’єси, музична керівниця підготувала до вивчення деякі пісні, які актори-солісти розучували вдома самостійно, завліт працювала над текстом нової вистави, художники доробляли декорації для прем’єри, яка мала відбутися ще у квітні. За час карантину деякі зі співочих акторів запустили творчі проєкти, наприклад записали пісні, кавери; хтось створив свій ютуб-канал, художники опанували дизайн декорування, деякі колеги проходили онлайн-курси з поглиблення навиків професійної майстерності, хтось зайнявся йогою і гімнастикою.

За словами керівниці літературно-драматургічної частини Олесі Чепелюк, почали вихід з карантину із тренінгів – індивідуальних занять з вокалу, далі вже групові заняття зі сценмови, хореографії, хор, працювали над введеннями нових акторів на ролі, де актори пішли.

Поки що сезон йде до закриття. Підготували гучну прем’єру містичної вистави-екскурсії «Подорож до замку», яку адаптували до природних умов. Ця вистава створена за мотивами п’єси О. Гавроша «Легенда про капітана Пинтю» з вкрапленнями легенд про Хустський замок, які ідеально влилися в декорації живої природи. Вистава-екскурсія передбачає чотири локації, під час якої глядач переміщуватиметься разом з героями. Тому спостерігачі вистави не встигнуть засидітися на місцях, а стануть безпосередніми учасниками дійства.

керівниця літературно-драматургічної частини Олеся Чепелюк

Найпозитивніший момент за час карантину – режисер разом із творчою групою почали відеозйомку кіноверсії історичної драми «Останнє танго в Хусті» про події Карпатської України 1939 року, а також – експериментальна вистава на теренах Хустського замку.

Матеріал підготувала Ярушевська Альона

Залишити відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *