Кадрові зміни
Впродовж 2018 року ми вели активну роботу над структурою штатного розпису.
Реорганізували 9 посад. Вивели застарілу посаду “завідувач канцелярію”, натомість отримали “помічника директора-художнього керівника”. В результаті кадрових змін створили два відділи: монтувальний цех та відділ театральних проектів.
Важливим кроком для театру стало створення унікального “Відділу театральних проектів”. Основним завданням відділу є організація та забезпечення проектної діяльності театру. Йдеться про втілення на базі театру різних видів події (окрім вистав), тематичних супровідних програм (соціокультурних, освітньо-мистецьких та ін.), а також про пошук додаткового фінансування для діяльності театру, участь у грантових програмах, залучення партнерів та формування іміджу театру. Першим досягненням відділу став міждисциплінарний проект “Остання неділя серпня”, на реалізацію якого завдяки працівникам відділу театр отримав грант від Українського культурного фонду. За кошти фонду в рамках цього проекту в театрі було створено виставу, медіаінсталяцію та вуличну виставку на тему шахтарства та шахтарів (деталі нижче).
У 2018 році команда театру Лесі поповнилась 14 новими людьми, які заповнили вільні вакансії як в адміністрації, так і в артистичному та технічному складі театру. Зокрема за результатами конкурсів у театрі з’явились художник по світлу, завідувач музичною частиною, художниця-оформлювачка, актор та акторка. Окрім того команду театру доповнили дві бухгалтерки, завідувач господарської частини, помічниця директорки-художньої керівниці, прибиральниця, дизайнерка, начальник монтувального цеху, монтувальник, медіахудожниця, реквізиторка, провідна спеціалістка відділу театральних проектів.
Репертуарні здобутки
За 2018 рік в театрі Лесі відбулось 72 репертуарні події. В цьому році найбільшу кількість разів ми грали виставу «Баба Пріся».
Всього, спільно з Галереєю Сценографії, ми здійснили 129 публічних подій – лекцій, виставок, вистав, перформансів, дискусій та зустрічей.
Відбулись такі прем’єри:
- “боженька” (вистава не про Бога) за п’єсою Валерія Пєчєйкіна у співпраці з платформою Драма.UA (березень, режисер – Ігор Білиць)
Прем’єра “боженьки” супроводжувалась низкою супровідних подій, котрі мали за мету розширити контексти, яких торкається вистава. Зокрема відбулись: інтерактивна лекція “Мова ворожнечі” Володимира Бєглова, дискусія “37-й мурашок та інші звірята: як створити лад?” за участі Оксани Дащаківської, Зої Красовської та Максима Асафатова; фотопроект “По образу та подобі” Романи Яремин та Тетяни Джафарової. Це був новий досвід для театру, котрий команда продовжує практикувати.
- «Горизонт 200» (постдокументальна вистава) за текстом Оксани Данчук та Олени Апчел – підсумок міждисциплінарного дослідження теми шахтарства у Україні, котра відбулась за підтримки Українського культурного фонду та Міжнародного фонду Відродження (листопад, режисерка – Олена Апчел)
Прем’єра супроводжувалась низкою супровідних подій, базованих на матеріалах дослідження:
- вулична виставка «Я не шахтар. Я не шахтарка», яка мандрувала публічними просторами міста
- освітній онлайн FB-проект «Шахтарська культура»
- медіаінсталяції «Шахтарі. Конкретна поезія»
Фестиваль театрів
з 2016 року це щорічний формат Театру Лесі, в рамках якого на нашу сцену ми запрошуємо найцікавіші українські постановки та театральні проекти. В рамках Фестивалю театрів цьогоріч відбулись:
- “Червоне весілля” (ідея та драматургія – Вікторія Миронюк) партисипативний перформенс від групи незалежних митців з Києва та лекція на тему “Радянський перформативний авангард 1920-х років: від живої газети “синьоблузівців” до червоних ритуалів переходу” (лекторка – Вікторія Миронюк), червень 2018
- невистави «Мапа ідентичності/Мова ворожнечі» та «Вибори Президента України», нелекція «Шкідливі поради для театральних митців» від незалежного театрального митця Антона Романова
Інші проекти
Гарним нововведенням стало святкування Дня народження патронеси нашого театру Лесі Українки – в лютому. Команда театру підготувала програму, яка складалась із низки подій: флешмоб з читанням поезії Лесі в трамваях Львова; перформативні поетичні читання в театрі; он-лайн розіграші; конкурс портретів Лесі Українки. Конкурс, зокрема, завершився перемогою художниці Марії Крутоголової, котра отримала грошову винагороду, а портрет Лесі у авторстві Марії прикрасив сувенірну продукцію театру.
В травні театр Лесі брав участь відразу у двох фестивалях – “Parade-fest” (м. Харків) та “Мельпомена Таврії” (м. Херсон та м. Миколаїв). На обидвох ми представили свою останню на той час прем’єру – виставу “боженька”.
Цього року театр Лесі став співорганізатором Конкурсу україномовних п’єс «Драма.UA». Навесні 2019 року в нашому театрі відбудеться постановка п’єси переможниці Конкурсу – Анастасії Косодій. За підсумками Конкурсу, окрім п’єси-переможниці, були відзначені інші тексти. Для того, щоб познайомити з ними публіку та театральне середовище, театр Лесі організував міні-фестиваль сценічних читань найкращих українських драматургічних текстів 2018 року під назвою «Текст. Драма. Рогалики» – в грудні. Було представлено 4 тексти. Над сценічними читаннями працювали молоді та амбітні театральні діячі з різних львівських театрів.
Варто згадати про Галерею сценографії, котрою опікується Олег Онещак. Впродовж року в цьому просторі було представлено фотовиставки та експозиції багатьох сучасних сценографів та художників, зокрема: Олексія Хорошка, Вікторії Дерев’янко, Олександра Білозуба, Марії Крутоголової, литовського фотохудожника Томаса Терекаса. Проведено низку лекцій, зокрема лекція театрознавця Романа Лаврентія про театри Львова періоду 1930-их років. Та, мабуть, одним з найбільших досягнень Олега Онещака та комнади Галереї сценографії було проведення фестивалю cценографії та сценічного костюму “Lviv Quadriennale of Scenography”, який отримав грант від Українського культурного фонду. Фестиваль тривав з 5 по 7 жовтня в декількох різних локаціях міста та мав насичену програму. Учасниками квадрієнале були митці з України, Польщі, Австрії, Угорщини та Німеччини. Фокусною темою квадрієнале була “Ідентифікація”: різні виставки українських та зарубіжних художників та сценографів, альтернативні покази дизайнерів і художників театральних костюмів, а також TEDх-конференція.
Попитом у глядачів користується започаткований Олегом проект “Театральний кінозал”, де щомісяця можна переглянути по кілька зафільмованих постановок режисерів світової величини, серед них: Ромео Кастелуччі, Джеймс Т’єррі, Сіді Ларбі Шеркауї та ін.
Здобутки в господарському секторі роботи
Нові працівники та працівниці в адміністративно-господарському корпусі швидко продемонстрували результати. Зокрема, завідувач господарської частини Іван Байцар та завпостка Тетяна Попович організували толоку, під час якої ми усім колективом прибрали театр та вивезли – увага! – 52 кубометри сміття. Нам вдалося очистити великі площі, котрі останні кілька десятків років наполегливо захаращувались: бутафорський, костюмерний та реквізиторський цехи; внутрішні адміністративні приміщення, службові кімнати, простір під сценою. Ми вперше за багато років прибрали простір над сценою, висотою в 5-ть поверхів, від пилу та сміття. І це лише початок. Ми будемо продовжувати чистити і відкривати невідомі до того простори в театрі.
На сьогоднішній день в приміщенні театру встановлено близько 200 екологічно чистих світлодіодних ламп. Таким чином, було знято навантаження зі старих електромереж. Загалом стан пожежної безпеки в приміщеннях театру суттєво покращився: повністю обладнано 4 пожежні щити, в усіх приміщеннях встановлені вогнегасники, ліквідовано всі легкозаймисті і пожежонебезпечні предмети та матеріали, розчищено евакуаційні виходи та створено плани евакуації людей з приміщень театру. Завідувач господарської частини самостійно відремонтував освітлення в глядацькому залі, котре не працювало, як мінімум, 14 років – якщо вірити словам досвідчених працівників театру.
Важливим покращенням є ремонт даху та фасаду театру. Завершено ремонтні роботи дахів з м’якої покрівлі, 80 % покрито з керамочерепицею. Зовсім скоро нову покрівлю буде видно не лише з Городоцької, але й з усіх інших сторін театру. Вже більше 50% фасаду театру відреставровано. З внутрішнього боку театру, в дворику, укріплено і відреставровано одну з найпроблемніших стін, котра була в аварійному стані. На ремонт дахів і фасадів ми вже використали більше 4 млн грн, котрі нам було виділено з бюджету розвитку міста
Що стосується внутрішнього дворика загалом, то зміни його теж не оминуть. У 2018 році проектно-кошторисна документація “Капітального ремонту внутрішнього дворика” пройшла експертизу, ми оголосили тендер і маємо фірму-переможця – ТОВ “Орбудсервіс”.
Крім цього, ми спільно з “Діаграмбуд” розробили проектно-кошторисну документацію з реконструкції системи опалення в театрі. Проект перебуває на експертизі.
Для вас, ТеатрЛесі