Після сезону «тут і тепер», що допоміг як глядачам, так і митцям встояти перед карколомними викликами реальності, у сезоні 2024/25 наш театр прийшов до етапу, де увесь фокус був зосереджений на ніжності — як силі, що підтримує, зцілює та об’єднує. Головний сенс ховався у людях, які приходили до нашого театру. Кожен ваш кокетливий погляд у дзеркалах, кожна усмішка у фойє, чи ваші сльози під час вистав давали нам сили творити далі попри все.
У цьому сезоні ми відверто ділилися тим, що самі переживали — і запрошували глядача до простору, де ніжність не є слабкістю, а джерелом для тривкості. Цей сезон був про підтримку, пам’ять і віру в те, що ми можемо витримати будь-що, коли тримаємось разом.
«… театр тримається на скотчі, стяжках і молитві… і людях, які то все планують, придумують, втілюють і, головне, рухають вперед…».
Цитата зі звіту за сезон керівника монтувального відділу та актора Сергія Литвиненка
ЧИСТО ТЕАТРАЛЬНЕ
Підсумовуючи сезон “Ніжності та тривкості” можемо сказати, що він наповнений новими досягненнями нашої команди, неочікуваними рекордами та великими планами на майбутнє:
- Люди театру Лесі здобули низку вагомих відзнак: Тетяна Фролова отримала почесне звання “Заслужена артистка України”, головний режисер нашого театру Дмитро Захоженко отримав премію імені Леся Курбаса за виставу “Птахи”, а актор Андрій Кравчук виграв у номінації “Найкраща чоловіча роль” на 6 Фестивалі “ГРА”. З чим їх і нас ще раз вітаємо та неймовірно пишаємось!;
- Постановка “Плейлист подорожнього” здобула відзнаку Культурна подія року 2024 у Львові;
- Вистава “Птахи” була у лонглисті 7 фестивалю-премії “ГРА”, а “Клуб “Зневіра”” опинилася у шортлисті 6 “ГРИ”;
- В Нью-Йорку у Martin E. Segal Theatre Center у рамках фестивалю “Segal Center Film Festival 2025” показували документальний фільм «ТЕАТР БОЙОВИХ ДІЙ» режисера Олега Галайдича про діяльність команди театру у перші місяці повномасштабного вторгнення;
- Відновили Школу театру Лесі, програма якої наповнилася інтенсивами від Михайла Понзеля, Андрія Кравчука та Зоряни Дибовської;
- Колеги з “Драми.UA” видали книгу за підсумками 9 Конкурсу пʼєс та провели 10 ювілейний Конкурс пʼєс, де зібрали рекордну кількість заявок – 148! – за весь час існування конкурсу;
- “Вийшла друком книжка “Історія жінок у менеджменті”, до якої увійшла історія про Ольгу Пужаковську — директорку-художню керівницю Театру Лесі Українки;
- Ми відновили трансляцію у просторах. Тепер з різних куточків закулісся можна почути, що відбувається на сцені під час вистави;
- Створили план доступності будівлі театру та частково його втілили!
- Встановили місячний рекорд: заробили перші півмільйона за один місяць з продажу квитків та продали 1614 квитків.
- Команда театру продовжує вивчати англійську у співпраці зі школою NERD;
- Святослав Ілійчук записав 2 композиції “Крапельниця” та “Крим” з вистави “Плейлист подорожнього”, скоро треки з’являться у відкритому дописі;
- Керівник художньо-постановочної частини Юра Захарко зремонтував деревʼяні опори в штанкетах. Це була чудова ініціатива. Зроблено 60 фанерних закладних, і станом на зараз більш ніж половина штанкет вже замінена;
- Цього сезону Оксана Данчук побила свій минулорічний рекорд та прочитала 164 п’єси, що на 93 більше ніж попереднього разу;
- Помічницею директорки-художньої керівниці Марією Галас було власноруч видано 381 особовий наказ та 51 наказ з основної діяльності;
- Оксана Данчук, Вікторія Швидко, Софія Лешишак отримали персональні нагороди у галузі культури від Львівської міської ради.
- Президентські стипендії отримали: Оксана Данчук, Наталя Мазур, Світлана Федєшова;
- Почали роботу над дебютною виставою режисерки Світлани Федєшової “Пенелопея”.
- Акторка Софія Лешишак після короткої декретної відпустки повернулася у театр і тепер ви знову можете побачити її на сцені нашого театру;
- Тепер у нашому театрі можна часто почути радісний лемет маленьких Луки Лешишак-Берези, Ліни Чаниж та Ані Захарко;
У цьому сезоні наш театр відвідали 17 712 глядачів і глядачок. Нам вдалося провести 237 публічні події, з них:
- 162 вистави (на 9 більше ніж попереднього сезону)
- 3 вистави на інших майданчиках (гастролі Україною)
- 10 подій з перформативними читаннями
- 13 унікальних подій (благодійні заходи, Роздибенди у гаражі, Капусник “Золота стяжка 2025” до Дня театру, спеціальні покази театральних постановок тощо)
- 36 – подій незалежного театру “ЛАВА”. Наших чудових студентів та студенток.
- 11 подій у співпраці або на орендній основі
- 14 скасованих вистав
Виставою-рекордсменкою по показах другий сезон підряд стає химерна вечірка за мотивами ”Intermezzo” М. Коцюбинського “Клуб “Зневіра” (реж. В. Білоненко) – 18 показів. І, на жаль, ми жодного разу за цей сезон не зіграли виставу, яка стала першою реакцією на повномасштабну війну, “Imperium delendum est”.
Цього сезону також було кілька спеціальних показів театральних постановок, зокрема вистава “Плейлист подорожнього” в рамках міжнародного історичного симпозіуму «Найбільш документована війна: задіяти архіви», який організовував Центр міської історії.
Через різні причини нам довелось попрощатися з двома виставами:
- “Люди” за однойменною пʼєсою чеської драматургині Моніки Каньової, режисер Василь Колісник. Прем’єра відбулася 8 червня 2019 р.
- “Герої Хаосу”, режисер та сценограф Дмитро Костюминський. Прем’єра відбулася 26 грудня 2020 р.
Серед акторської трупи з’явилися нові рекордсмени по зіграним виставам за цей сезон:
- Понзель Михайло – 88
- Ростислав Колачник – 84
А лідеркою за кількістю подій є наша реквізиторка та художниця Марта Божик – 165
ЩОСЬ НОВЕ
ПРЕМ’ЄРИ
За сезон “Ніжності та тривкості” у репертуарі театру Лесі з’явилися 3 нові постановки на малій сценій одна з них з режисером, який служить у війську Денисом Федєшовим.
- “Плейлист подорожнього”. Драматургиня та режисерка Анастасія Косодій, композитори Юрій Гуржи та Григорій Семенчук, прем’єра – 19 жовтня 2024 року;
- “Мій друг чорний ельф” за однойменною пʼєсою Андрія Бондаренка. Режисер Денис Федєшов, прем’єра – 22 листопада 2025 року;
- “Жага” за мотивами “Камінного господаря” Лесі Українки. Драматургиня Оксана Данчук, режисер Владислав Білоненко, прем’єра – 15 березня 2025 року.
ПЕРФОРМАТИВНІ ЧИТАННЯ
Поміж виставами в театрі відбулося 7 прем’єр перформативних читань, з яких дві у рамках проєкту «Розриваючи тишу» до Дня боротьби за права жінок і ще три на підтримку Театру Незламних, який реалізується на базі Центру незламних (Unbroken) у Львові.
- “Ґражда” Олега Михайлова. Режисер Сергій Литвиненко, прем’єра – 5 листопада 2024 р.;
- “Війна фрау Козак” Людмили Тимошенко у рамках проєкту “Розриваючи тишу”. Режисерка Світлана Федєшова, прем’єра – 8 березня 2025 р.;
- “Стікери” Ігоря Носовського у рамках проєкту “Розриваючи тишу”. Режисер Василь Колісник, прем’єра – 9 березня 2025 р.;
- “Бути майстром” Катерини Пенькової. Режисер Ігор Білиць, прем’єра – 6 червня 2025 р.;
- «Пантера» Володимира “Майстер” Завгороднього на підтримку Театру Незламних. Режисерка Світлана Федєшова, прем’єра – 27 червня 2025 р.;
- «Львівське метро 3000» Андрія “Квін” Григор’єва на підтримку Театру Незламних. Режисер Владислав Білоненко, прем’єра – 27 червня 2025 р.;
- “Сам на сам” Михайла “Маяк” Фатєєва на підтримку Театру Незламних. Режисер Олег Онещак, прем’єра – 27 червня 2025 р..
АУДІОСЦЕНА ТЕАТРУ ЛЕСІ
Цього сезону наша аудіосцена змогла знайти ще більше своїх слухачів. Сумарно за сезон “Ніжності та тривкості” перформанс-подкасти зібрали 3 487, що на 1 тисячу більше ніж попереднього сезону). Найбільше нас слухають на Spotify – 2 387 прослуховувань. Епізодом-лідером за прослуховуваннями став “Ґражда”.
Загалом на Аудіосцені відбулося 4 прем’єри:
- “Ґражда” Олега Михайлова (реж. Сергій Литвиненко, прем’єра – 1 грудня 2024 р.);
- “Війна фрау Козак” Людмили Тимошенко (реж. Світлана Федєшова, прем’єра – 25 березня 2025 р.);
- “Стікери” Ігоря Носовського (реж. Василь Колісник, прем’єра – 28 березня 2025 р.);
- “Бути майстром” Катерини Пенькової (реж. Ігор Білиць, прем’єра – 31 липень 2025 р.);
УНІКАЛЬНІ ПОДІЇ
Цей сезон був сповнений особливих, теплих вечорів разом з вами. Тож давайте згадаємо ці дні ще раз:
- Відсвяткували ювілей акторки Тетяни Фролової та провели святкову виставу “Один день”;
- Зібралися на “Роздибенди у гаражі” з Оксаною Цимбаліст та Володимиром Помірком;
- Стали співучасниками тематичного проєкту до Дня боротьби за права жінок і здійснили перформативні читання та прем’єри на “Аудіосцені” у співпраці з БФ “Запорука”;
- Ініціювали капусник “Золота стяжка 2025” до Дня театру, який об’єднав акторів та актрис з різних театрів міста;
- Презентація збірки п’єс “Антологія 2” за підсумками Конкурсу п’єс “Драма.UA” презентувалася в рамках Форуму видавців 4 жовтня 2024 року;
- Наші студенти зробили Квартирник памʼяті Адама Лінчака, студента нашого театру, який загинув при виконанні бойового завдання;
- Відбулися спеціальні покази театральних постановок: “Плейлист подорожнього” в рамках міжнародного історичного симпозіуму «Найбільш документована війна: задіяти архіви», а також для працівників та працівниць ЛМР; “Леся.Їсторія” для журналістів та журналісток міста з нагоди їхнього професійного свята.
ДОСТУПНІСТЬ
Цей сезон став для нашого театру першим проривним кроком у сфері безбар’єрності. Це дуже довго здавалося “неможливим” для нашого приміщення через особливості його планування, але все ж ми знайшли вихід з цієї ситуації! Більше про це можна почитати у авторській колонці директорки-художньої керівниці Ольги Пужаковської “Вхід поруч” на сайті нашого театру.
Нам вдалося втілити кілька безбар’єрних рішень, які зробили театр доступнішим та комфортнішим для відвідувачів та відвідувачок:
- встановили новий амфітеатр на малій сцені;
- встановили підйомник на малу сцену;
- виграли конкурс на встановлення інклюзивного ліфта, тож до кінця 2025 року будемо мати ліфт і ремонт сходової клітки;
- створили зручну універсальну вбиральню;
- у співпраці з Фундацією ЗМІN у рамках проєкту “Більше чуття” наш театр ініціював проведення курсу з адаптації театральних вистав для людей з порушенням зору “Театр на слух і дотик”, а також зусиллями нашої Еріки Бринь у репертуарі з’явилася аудіодескрипція до трьох вистав: “Плейлист подорожнього”, “Клуб “Зневіра”” та “Жага”!
ІНШЕ ТА ІНШІ В ТЕАТРІ
ІНСТИТУЦІЙНА ТА ДРУЖНЯ ПІДТРИМКА
Підтримували або ж надавали театральний простір вільним митцям та незалежним театрам. З них:
- Два покази перформансу “Поминальна вечеря” Вікторії Миронюк;
- Дві вистави в рамках фестивалю-премії “Гра”: “Веселка на Салтівці” Незалежного театру “Нафта” та “Косачка” від київської незалежної команди мисткинь у сфері танцю, театру, музики та візуального мистецтва.
- “Худну з понеділка” Дикого театру;
- “Грішна” Арт-театру “Люта”;
- Навчання з арттерапії (Григорій Семенчук та Міжнародна федерація некомерційних організацій “Права людини у сфері психічного здоров’я”);
- Лекція Романа Лаврентія “Український театр 20-30-х XX ст.: Між Заходом і Сходом” в рамках Днів Європейської спадщини;
- Гастровечір “Те, що любили вони” Зоряни Дибовської та Вікторії Солов’юк;
- Акція “Наповнення” від Інституту стратегії культури;
- Події в рамках Симпозіуму Центру міської історії;
- Ювілейний фестиваль “Острів Дитинства” Сергія Котовського;
На жаль, у цьому сезоні нам не вдалось організувати міжнародні гастролі, проте частина нашої команди, що працює за кулісами, мала змогу відвідати кілька фестивалів у інших країнах, зокрема: топ-керівниці відвідали театральний фестиваль у Хорватії (серпень 2025 року), Оксана Данчук, Вікторія Швидко, Ольга Пужаковська та Анна Гетманова були на Конференції ETC у Афінах (3-7 квітня 2025 року), а також Вікторія Швидко відвідала Holland Festival у Нідерландах (червень 2025 р.).
Також наші студент(к)и з театру “Лава” мали свої перші міжнародні гастролі з постановкою “Псяча буда” у Брно, Чехії.
Ми продовжуємо гастролювати по Україні. Вистава “Мій друг, чорний ельф” їздила на гастролі у Тернопіль (5 грудня 2024 року) та у Київ (ВДНГ) (26 квітня 2025 року) і виставу “Клуб “Зневіра” також побачили у Тернополі (28 травня 2025 року);
ГЛАСНЕ ПРО НАС
БІЛЬШЕ ДЛЯ ТЕАТРУ
Цього сезону Вікторія Швидко подала 3 заявки на грантову підтримку і дві з них стали успішними:
- Фундацфя ЗМІН (проєкт “Більше чуття”, впровадження аудіодескрипції в театрі) – 291 516 грн
- Ґете Інситут та Стабілізаційний фонд культури і освіти (проєкт “Адлер”, постдокументальна вистава “Плейлист подорожнього”) – 454 967 грн
А також ми долучились ще до трьох проєктів на Креативну Європу, про які розповімо вам трішки згодом 🙂
ДОНАТНЕ
В сезоні 2023/24 для нас було дуже важливо продовжувати підтримувати наших військових, в тому числі й фінансово, тому ми організували 11 зборів, які загально зібрали донатів на суму 1 004 140 грн.
- 152 400 грн у межах благодійної події “Гомін”, кошти розділили порівну між двома запитами – на потреби окремої роти снайперів 80 ОДШБр та на збір “Вертихвіст” пластового куреня “Лісові чорти”.
- 23 168 грн зібрали на автореб для 151 ОМБр, де служить швагро нашого актора Андрія Кравчука.
- 70 105 грн зібрали на дрони для побратимів нашого колеги-ветерана Андрія Росчіса з 455 окремого піхотного батальйону 141 бригади.
- 100 610 грн зібрали на старлінк та деталі до нього для побратимів Андрія Росчіса з 455 окремого піхотного батальйону 141 бригади.
- 153 681 грн зібрали на кейсевак 57 ОМПБр для театрального критика та драматурга Олексія Палянички.
- 11 345 грн зібрали у межах збору-розіграшу для друга Тетяни Шелельо зі 101 ТрО.
- 100 500 грн зібрали на обладнання для Олексія Палянички.
- 11 650 грн у межах благодійного тренінгу зібрали на потреби 81 ОАеМБр.
- 124 000 грн у межах благодійного показу вистави “Баба Пріся”, усі кошти передали підрозділу, де служить Святослав Галась.
- 50 181 грн зібрали для побратимів Андрія Росчіса.
- 206 500 грн зібрали на на наземний роботизований комплекс для дивізіону артилерійської розвідки, де служить Роман Кривдик. Зокрема: 100 000 грн у межах благодійного показу фільму “Лемик”; 79 тис. грн у межах благодійної події «Дриґ та двіж»; 27 500 грн зібрав Назар Бонящук у якості допоміжної банки.
*Це статистика тільки тих зборів, які театр організовував офіційно, публічно оголошуючи про них на своїх сторінках. Статистика не враховує кількість підтриманих зборів актрис та акторів, які вони організовували самостійно, а театр долучався, як фізична площадка, де можна було оголосити про збір після вистави.
167 224 грн. – таку суму за сезон виділила профспілка на потреби Сил Оборони. Це різні збори та донати.
ПРОМОЦІЙНЕ
Аби розповідати про себе і знайомити з усім, що ми робимо, доводиться прикладати чимало зусиль. Підсумки сезону – це гарна нагода зібрати в одному місці всі цифри, котрі говорять самі за себе. Наприклад, про промоцію:
- Додалось 1871 нових підписників в нашому Instagram та 391 підписників у Facebook;
- Допис, який набрав найбільше переглядів та реакцій в інстаграмі – допис з зацілованим Мішею Понзелем – 55 189 переглядів, 1684 вподобайки, 319 поширень;
- Допис, який набрав найбільше переглядів та реакцій у фейсбуці – той самий допис з зацілованим Мішею – 110 371 переглядів, 352 вподобайки;
- Сторіс, яка набрала найбільше переглядів – благодійний показ вистави “Баба Пріся” – 12 450 переглядів;
- Відбулося 10 фотозйомок;
- По місту можна було знайти 2 сітілайти з нашою рекламою (“Що робити на свята?” та “До 154 річниці з Дня народження Лесі Українки”);
- Загальна кількість згадок у медіа про нас (анонси, дайджести, новини, просто згадки театру) – 401, що на 120 згадок більше ніж попереднього сезону)
- З’явилося 24 унікальних матеріали з яких: 9 відеоматеріалів, 3 радіоетери, 12 оригінальних текстів про театр Лесі (рецензії, статті).
РОБОТА З САЙТОМ
Також у цьому сезоні відбулися значні покращення у роботі нашого сайту, тож хочемо поділитися невеличкою статистикою:
- Кількість людей, які взаємодіяли з сайтом: 53 тис. (органічний трафік – 24 111, з інших джерел (соцмережі, реклама) – 28 804;
- Країни, з яких нас відвідують: Україна – 48 тис, Польща – 783, США – 753, Німеччина – 686, Індонезія – 243;
- Кількість переглядів сайту: 187 474;
Топ сторінок, які найбільше переглядали на сайті:
1 місце – Афіша – Театр Лесі Українки – Купити квитки на події (43 765).
2 місце – Львівський театр Лесі Українки – театр сучасної драматургії (22 572)
3 місце – Вистава “ПТАХИ” – Театр Лесі Українки – Квитки (10 433)
ФІНАНСОВЕ
Ще одна важлива частина, яка або полегшує, або ускладнює діяльність театру, це наявність (або відсутність) коштів. Попри всю невизначеність довкола, ми змогли виконати план по фінансовій стабільності. У цьому сезоні картина виглядала так:
ДОХІД театру Лесі склав 4 012 476 грн (3 961 896,27 у гривнях і 1090,22 у євро), з них:
- 3 434 714,98 – продаж квитків
- 313 350, 54 грн (266 597,74 +1000 євро) – проведення подій в стінах театру
- 233 601,05 – антени зв’язку
- 3 826,93 грн (63,21 роялті від онлайн-театру Драмокс)
- 16 182,50 – благодійний рахунок
- 10 800,00 – Школа Театру Лесі
Чистий заробіток ЄБар/ЄБусу за сезон – 99 899 грн, з яких 33 493 грн задонатили на ЗСУ.
Додаткові кошти від Управління культури ЛМР:
- 18 223 419,50 – заробітна плата
- 1 894 394,19 – комунальні послуги
- 160 000,00 – виготовлення проєктно-кошторисної документації на встановлення внутрішнього ліфта для маломобільних груп населення
- 195 081,79 – на створення універсальної вбиральні для відвідувачів малої сцени
- 611 000 – виготовлення та закупівля амфітеатру на малу сцену
- 171 000 – виготовлення та встановлення підйомника на малу сцену
- 99 900,00 – придбання комплекту світлового обладнання за бюджетні кошти
- 49 936,00 – гідравлічне випробування труб
- 40 900,00 – архівування офіційної документації театру
- 30 000,00 – послуги з обслуговування системи оповіщення з пожежної безпеки
Найбільші наші витрати у цьому сезоні:
- 1 130 000 – на створення нових театральних постановок
- 1 280 000 – на нарахування премії для працівників та працівниць
- 443 500 – на закупівлю і придбання музичних інструментів та техніки, в т.ч. господарської та офісної
ЛЮДИ ТЕАТРУ ЛЕСІ
- Впродовж цього сезону десять людей приєдналися до нашої команди: Владислав Білоненко (провідний інженер з обслуговування мультимедійного обладнання), Андрій Матюнка (головний адміністратор), Анастасія Іванес (провідна спеціалістка відділу театральних проєктів), Еріка Бринь (заступниця начальниці відділу театральних проектів), Яна Колодійчук (як артистка драми другої категорії), Володимир Левінець (артист драми другої категорії), Єлизавета Пустовалова (адміністраторка), Христина Куч (художниця-дизайнерка), Роман Савчук (завідувач господарством), Раїса Луцик (прибиральниця службових приміщень).
- Сім людей завершили роботу у театрій не планують повертатись найближчим часом: Микола Невмержицький (електрик), Марія Микитенко (художниця-дизайнерка), Ярослав Новіцький (завідувач господарством), Сергій Столярук (художник-конструктор), Ірина Асєєва (прибиральниця службових приміщень), Марта Божик (реквізиторка та художниця-оформлювачка) та Сергій Климець (художник з освітлення).
Таким був сезон “Ніжності та тривкості”. Ми прощаємося з ним і вирушаємо у нову подорож – у “Точку повернення”.
Кажуть, точку неповернення пройдено. Коли й так, то для всесвітньої рівноваги має існувати точка повернення. Можливо, це — коли наші будуть вдома, можливо, це — коли діти не розумітимуть російську, можливо, це — деколонізаційні практики у вашому місті, можливо, це — вперше за 10 років прийти в театр і зрозуміти, що він може бути не нудним.
Ми будемо старанно працювати, аби театр Лесі був місцем, куди вам завжди хотітиметься повернутись.
Віримо, що новий сезон буде й точкою повернення до себе самих, адже це – те єдине, що уможливлює рух уперед і відкриває третє дихання.